Kompositionswettbewerb
Krystoffer Dreps
Institut für Musik (» Postanschrift)
Volker Schindel
Institut für Musik (» Postanschrift)
Kompositionswettbewerb
23. Internationaler Carl von Ossietzky Kompositionswettbewerb 2025/26
(English version below)
Mit der Ausschreibung des 23. internationalen Kompositionswettbewerbs 2025/26 will das Institut für Musik der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg das Repertoire zeitgenössischer Musik und elektroakustisch-digitaler Musizierpraktiken und Musikkulturen mittleren Schwierigkeitsgrades erweitern.
Für den aktuellen Durchgang schreibt das Institut für Musik den Wettbewerb aus für Kompositionen, die Verbindungen zwischen analog-physischen, elektroakustischen und digital-elektronischen Musikinstrumenten, sowie zwischen experimentell-zeitgenössischer Musik und populären Musikkulturen schaffen.
Das Ensemble soll zehn Musiker:innen nicht überschreiten. Neben den üblichen Orchester- und Bigbandinstrumenten sowie Gesangs-/Sprechstimmen müssen mindestens zwei verschiedene elektronische/digitale Instrumente aus einer vorgegebenen Liste (Link) zum Einsatz kommen. Die jeweiligen elektronischen/digitalen Musikmedien ( z.B. Hardware-Synthesizer, MIDI-Controller, Audio-Software), sowie eine entsprechende PA werden für die Realisierung der Preisträger-Kompositionen von der Uni Oldenburg zur Verfügung gestellt. In der Komposition sollte spielbare sog. (ggf. digitale) Live-Elektronik im Vordergrund stehen. Zuspielungen o.ä. sind zusätzlich innerhalb des gegebenen Rahmens möglich. Von Installationen über gewöhnliche, standardmäßige Lautsprechertechnik hinaus (Mehrkanal, Surround etc.) bitten wir abzusehen.
Die eingesendeten Werke sollen von geschulten Laien bzw. interessierten Musikstudierenden (Instrumente, Gesangs-/Sprechstimme, Musikproduktion) gut zu lesen und aufführbar sein.
Die eingereichten Werke sollen einen mittleren Schwierigkeitsgrad und eine Aufführungsdauer von 20 Minuten nicht überschreiten und dürfen bislang weder veröffentlicht noch aufgeführt worden sein. Für die Teilnahme am Wettbewerb gibt es keine Altersbegrenzung.
Kompositionen von Teams (Komposition, Klangregie, etc.) sind auch möglich. Die inhaltliche Ausrichtung der Werke ist freigestellt.
Die Werke mit Werkkommentar werden anonym in zweifacher Ausfertigung erbeten, sowie ein verschlossener Briefumschlag, der Namen und Adresse des Absenders und einen kurzen Lebenslauf enthalten soll. Die Einsendungen können nur auf dem Postweg erfolgen."
Einsendeschluss ist der 31.12.2025 (Poststempel) an:
Carl von Ossietzky Universität Oldenburg
Fakultät III, Institut für Musik – Kompositionswettbewerb
Krystoffer Dreps (Musiktheorie/Komposition)
Ammerländer Heerstr. 114-118
D-26129 Oldenburg
Die Jury vergibt drei Hauptpreise (1. Preis: 1.000.- Euro, 2. Preis: 700.- Euro, 3. Preis:
500.- Euro) und einen Förderpreis (500.- Euro) für junge Komponist*innen (bis 25 Jahre, Einsendungen bitte auf dem Umschlag mit „F“ kennzeichnen!), sowie Auszeichnungen und Repertoire-Preise.
Die Aufführungen ausgewählter Werke unter der künstlerischen Leitung von Krystoffer Dreps und Kolleg:innen finden voraussichtlich Ende des Sommersemesters oder Ende des Jahres 2026 in der Aula der Universität oder ggf. in der EXHALLE des Oldenburgischen Staatstheaters im Rahmen der klangpol-Konzertreihe "NOIeS!“ statt.
__________________________________________________________________________________
With the announcement of the 23rd International Composition Competition 2025/26, the Institute of Music at the Carl von Ossietzky University of Oldenburg aims to expand the repertoire of contemporary music and electro-acoustic/digital music-making practices and music cultures of medium difficulty.
For the current round, the Institute of Music is inviting entries for compositions that create connections between analog-physical, electro-acoustic and digital-electronic musical instruments, as well as between experimental-contemporary music and popular music cultures.
The ensemble should not exceed ten musicians. In addition to the usual orchestral and big band instruments and vocal/voice parts, at least two different electronic/digital instruments from a specified list (Link) must be used. The respective electronic/digital music media (e.g. hardware synthesizers, MIDI controllers, audio software) as well asa corresponding PA (amplification) will be provided bythe University of Oldenburg for the realization of the prize-winning compositions. The composition should focus on playable so-called live electronics. Additional playbacks/tapes are also possible within the given framework. Please refrain from using installations that go beyond the usual, standard loudspeaker technology (multi-channel, special surround-settings etc.).
The submitted works should be easily readable and performable by trained amateurs or interested music students (instruments, singing/speaking voice, music production).The submitted works should not exceed a medium level of difficulty and a performance time of 20 minutes and must not have been previously published or performed. There is no age limit for participation in the competition.Compositions by teams (composition, sound direction, etc.) are also possible. The thematic content of the works is open.
The works with commentary are requested anonymously in duplicate, as well as a sealed envelope containing the name and address of the sender and a short curriculum vitae. Entries can only be sent by post."
Deadline for submissions is 31.12.2025 (postmark) to:
Carl von Ossietzky University of Oldenburg
Faculty III, Institute of Music - Composition Competition
Krystoffer Dreps (Musictheory/Composition)
Ammerländer Heerstr. 114-118
D-26129 Oldenburg
The jury will award three main prizes (1st prize: 1,000 euros, 2nd prize: 700 euros, 3rd prize: 500 euros) and a sponsorship prize (500 euros) for young composers (up to 25 years old, please mark entries with an “F” on the envelope), as well as awards and repertoire prizes.
22. Internationaler Carl von Ossietzky Kompositionswettbewerb 2024/25
Carl von Ossietzky – Kompositionspreis
22. internationaler Wettbewerb mit dem Schwerpunkt auf „musik_szene_theater“
Gesucht wurden Kompositionen im Bereich zwischen Musik und Szene, Klang und Aktion, Musik und Theater, etwa in Form von Musiktheaterminiaturen, Musikperformance(s), Expanded Music oder anderen derartigen Spielformen.
Die Einsendefrist für Kompositionen endete am 31.12.2024.
+++ AKTUELL: Die Jury hat entschieden, vgl. die PRESSEMITTEILUNG der Uni Oldenburg vom 27.02.25 +++
Die Jury hat die anspruchsvollen und künstlerisch vielfältigen Einsendungen in einem anonymen Verfahren gesichtet und sich entschieden, folgende Kompositionen zu prämieren:
1. Preis (1000 Euro) für „Im Frühling 2022“ von Yuanbin Cao, Stuttgart
2. Preis (700 Euro) für “Vergessen und Sein” von Niklas A. Chroust, Wien
3. Preis (500 Euro) für „Fusion“ von Yuanbin Cao, Stuttgart
Förderpreis (500 Euro) für „the h/ours of the night“ von Niklas A. Chroust, Wien
Vier weitere Kompositionen werden wegen ihrer hohen Qualität, was die kompositorische Idee und ihre praktische Umsetzbarkeit anbelangt, in das Repertoire des Kompositionswettbewerbs aufgenommen:
“The singing valley” von Steffi Weismann, Berlin
„schuld?“ von Niklas A. Chroust, Wien
“nochmal normal” von Benedikt Bindewald, Berlin
„Contact“ von Yuanbin Cao, Stuttgart
Am Tag der Auswahlsitzung der Jury am So, 9.2.2025 um 19.00 Uhr wurde die Produktion Plans for Future Operas des norwegischen Komponisten und Autors Øyvind Torvund im Rahmen der Konzertreihe NOIeS! von klangpol in der EXHALLE des Oldenburgischen Staatstheaters präsentiert. Mehr Informationen HIER.
Mit der Ausschreibung des 22. internationalen Kompositionswettbewerbs 2024/25 will das Institut für Musik der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg das Repertoire zeitgenössischer Musik und experimentellen Musiktheaters mittleren Schwierigkeitsgrades erweitern.
Für den aktuellen Durchgang schreibt das Institut für Musik den Wettbewerb aus für Kompositionen im Bereich zwischen Musik und Szene, Klang und Aktion, Musik und Theater, etwa in Form von Musiktheaterminiaturen, Musikperformance(s), Expanded music oder anderen derartigen Spielformen.
Die eingesendeten Werke sollen von geschulten Laien bzw. interessierten Musikstudierenden (Instrumente, Gesangs-/Sprechstimme, Aktion/Performance, Tanz, etc.) gut zu lesen und aufführbar sein. Die genaue Besetzung ist offen, es sollten jedoch eher kammermusikalische Besetzungen (ca. 1-10 Aufführende) bevorzugt werden.
Die eingereichten Werke sollen einen mittleren Schwierigkeitsgrad und eine Aufführungsdauer von 20 Minuten nicht überschreiten und dürfen bislang weder veröffentlicht noch aufgeführt worden sein. Für die Teilnahme am Wettbewerb gibt es keine Altersbegrenzung.
Kompositionen von Teams (Komposition, Regie, etc.) sind auch möglich. Die inhaltliche Ausrichtung der Werke ist freigestellt.
Die Werke mit Werkkommentar werden anonym in zweifacher Ausfertigung erbeten, sowie ein verschlossener Briefumschlag, der Namen und Adresse des Absenders und einen kurzen Lebenslauf enthalten soll. Die Einsendungen können nur auf dem Postweg erfolgen.
Einsendeschluss war der 31.12.2024 (Poststempel) an:
Carl von Ossietzky Universität Oldenburg
Fakultät III, Institut für Musik – Kompositionswettbewerb
Volker Schindel (Musik, Szene, Theater)
Ammerländer Heerstr. 114-118
D-26129 Oldenburg
Die Jury vergibt drei Hauptpreise (1. Preis: 1.000.- Euro, 2. Preis: 700.- Euro, 3. Preis:
500.- Euro) und einen Förderpreis (500.- Euro) für junge Komponist*innen (bis 25 Jahre, Einsendungen bitte auf dem Umschlag mit „F“ kennzeichnen!), sowie Auszeichnungen und Repertoire-Preise.
Die Aufführungen ausgewählter Werke unter der künstlerischen Leitung von Volker Schindel und Kolleg:innen finden voraussichtlich Ende des Sommersemesters oder Ende des Jahres 2025 in der Aula der Universität oder ggf. in der EXHALLE des Oldenburgischen Staatstheaters im Rahmen der klangpol-Konzertreihe "NOIeS!“ statt.
Die Jury:
Prof. Dr. Gordon Kampe – Komponist
Christoph Keller – Pianist und Komponist
Vendula Nováková – Musiktheaterregisseurin und Kuratorin
Felix Schauren – Dirigent und Musikvermittler
Christiane Abt – Klavier, Neue Musik, Musiktheater
Krystoffer Dreps – Komponist und ComposerPerformer
Olga Riazantceva-Schwarz – Pianistin und Komponistin
Volker Schindel – KM „Musik, Szene, Theater“, Regisseur und Performer
Jonas Schmitt, Ernestine Eickstädt – Musikstudierende Uni Oldenburg
22nd Composition Competition
Carl von Ossietzky - Composition Prize
22nd international competition with a focus on "music_scene_theatre"
We are looking for compositions in the field between music and scene, sound and action, music and theatre, for example in the form of music theatre miniatures, music performance(s), expanded music or other such forms of performance.
The submission deadline for compositions was 31 December 2024.
+++ UPDATE: The jury has made its decision, see the PRESS RELEASE from the University of Oldenburg dated 27/02/25 +++
The jury reviewed the challenging and artistically diverse submissions in an anonymous process and decided to award prizes to the following compositions:
1st prize (1000 euros) for ‘Im Frühling 2022’ by Yuanbin Cao, Stuttgart
2nd prize (700 euros) for ‘Vergessen und Sein’ by Niklas A. Chroust, Vienna
3rd prize (500 euros) for ‘Fusion’ by Yuanbin Cao, Stuttgart
Sponsorship prize (500 euros) for ‘the h/ours of the night’ by Niklas A. Chroust, Vienna
Four further compositions will be included in the repertoire of the composition competition due to their high quality in terms of the compositional idea and its practical realisation:
‘The singing valley’ by Steffi Weismann, Berlin
‘schuld?’ by Niklas A. Chroust, Vienna
‘nochmal normal’ by Benedikt Bindewald, Berlin
‘Contact’ by Yuanbin Cao, Stuttgart
The production Plans for Future Operas by Norwegian composer and author Øyvind Torvund was presented by klangpol as part of the NOIeS! concert series in the EXHALLE of the Oldenburg State Theatre on the day of the jury's selection meeting on Sun, 9 February 2025 at 19:00. More information HERE.
With the announcement of the 22nd International Composition Competition 2024/25, the Institute of Music at the Carl von Ossietzky University of Oldenburg aims to expand the repertoire of contemporary music and experimental music theatre of medium difficulty.
For the current round, the Institute of Music is holding a competition for compositions in the field between music and scene, sound and action, music and theatre, for example in the form of music theatre miniatures, music performance(s), expanded music or other such forms of performance.
The submitted works should be easy to read and perform by trained amateurs or interested music students (instruments, singing/speaking voice, action/performance, dance, etc.). The exact instrumentation is open, but chamber music formations (approx. 1-10 performers) should be favoured.
The submitted works should not exceed a medium level of difficulty and a performance time of 20 minutes and must not have been published or performed before. There is no age limit for participation in the competition.
Compositions by teams (composition, direction, etc.) are also possible. The content of the works is open.
The works with a work commentary are requested anonymously in duplicate, as well as a sealed envelope containing the name and address of the sender and a short CV. Entries can only be sent by post.
Closing date was 31 December 2024 (postmark) to:
Carl von Ossietzky University of Oldenburg
Faculty III, Institute for Music - Composition Competition
Volker Schindel (Music, Scene, Theatre)
Ammerländer Heerstr. 114-118
D-26129 Oldenburg
GERMANY
The jury will award three main prizes (1st prize: 1,000 euros, 2nd prize: 700 euros, 3rd prize:
500.- Euro) and a sponsorship prize (500.- Euro) for young composers* (up to 25 years, please mark submissions with "F" on the envelope!), as well as awards and repertoire prizes.
The performances of selected works under the artistic direction of Volker Schindel and colleagues are expected to take place at the end of the summer semester or at the end of 2025 in the university auditorium or, if applicable, in the EXHALLE of the Oldenburg State Theatre as part of the klangpol concert series "NOIeS!".
The jury:
Prof Dr Gordon Kampe - composer
Christoph Keller - pianist and composer
Vendula Nováková - music theatre director and curator
Felix Schauren - conductor and music mediator
Christiane Abt - piano, new music, music theatre
Krystoffer Dreps - composer and composer-performer
Olga Riazantceva-Schwarz - pianist and composer
Volker Schindel - KM "Music, Scene, Theatre", director and performer
Jonas Schmitt - Student of Music at the University of Oldenburg
Ernestine Eickstädt - Student of Music at the University of Oldenburg